Já mám, kdo má? Hudební nástroje

Zpestřete dětem hodiny hudební výchovy o hru s hudebními nástroji.  

Jen jednou hrou to však nekončí - podívejte se níže do popisu. Díky přiloženému letáku můžete využít karty i jednotlivec doma se svými blízkými. Rodič, který není vždy propojujícím článkem mezi ZUŠ a budoucím virtuozem, tak může najít se svým malým hráčem řeč skrz společnou hru.

 

265 Kč
Kategorie: dle věku
vše: Profi tisk
věk: 3. třída, 4. třída, 5. třída
oblast: umění
téma: hudba
typ materiálu: hra
druh hry: já mám, kdo má

Komu je hra určena?

Hru ocení žáci i učitelé 1. a 2. ročníku, kdy se probírá hudební výchova a nauka. Předškoláci se mohou seznámit s jednotlivými nástroji. Využitelnost je také v ZUŠ od prvních ročníků.

Produkt obsahuje:

  • 45 hracích karet + záložka do knihy
  • pravidla + nápady k dalšímu využití, přehled
  • úžasně praktická krabička

Na kartách jsou v horní části obrázky hudebních nástrojů a v dolní části názvy hudebních nástrojů

Princip hry je jednoduchý. Karty na sebe navazují podle jednotlivých nástrojů.

Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu. 

Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších žáčků.

Co se děti naučí:

  • pojmenovat jednotlivé hudební nástroje
  • rozdělovat nástroje do skupin
  • rozlišovat zvuky hudebních nástrojů

Základní pravidla:

Všechny karty rozdejte mezi hráče. Ti si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je spoluhráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč obrázek hudebního nástroje (já mám) a ve spodní části je pak název dalšího nástroje  (kdo má?).

Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta!” a zeptá se: „Kdo má trubku?“, jak je uvedeno ve spodní části karty. Na dotaz reaguje hráč, na jehož kartě se nachází obrázek trubky a položí otázku podle spodní části karty (v tomto případě „Kdo má piano?“).

Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu.

Aktivity pro jednoho hráče:

  • ze všech karet složí řetěz (obrázek nástroje x název hudebního nástroje)
  • rozdělí nástroje do skupin - strunné, dechové, bicí, elektrické
  • seřadí karty s nástroji podle abecedy
  • zpaměti vypíše ke každé skupině 3 nástroje
  • vymyslí z názvů nástrojů přesmyčky
  • dle vybraných karet najde na internetu videa s hrou na příslušný nástroj

Aktivity pro skupinu:

  • Co sem nepatří: Vyskládejte na stůl karty podle skupin nástrojů a schválně udělejte několik chyb. Děti zapíší, který nástroj do skupiny nepatří a proč. 
  • Bingo: Na stůl rozložte 15 karet obrázkem nahoru. Každý dostane prázdnou kartu pro hru bingo (3x3), do které si opíše 9 různých nástrojů dle vlastního výběru z karet rozložených na stole. Karty se otočí obrázky dolů a přijde na řadu losování. Učitel obrázky neukazuje, ale pojmenovává. Děti škrtají postupně příslušné nástroje  na svých kartách. Vítězí ten, kdo má první vyplněný sloupec, řadu nebo uhlopříčku. 
  • Pantomima: Hráč si vylosuje jednu kartu s nástrojem, který musí předvést pantomimou. Ostatní hádají. Lze využít i v rozdělení na skupiny jako soutěž.
  • Osmisměrky: Rozdělte děti na několik skupin. Každá skupina obdrží několik karet s nástroji. Jejím úkolem je vytvořit osmisměrku za použití názvů nástrojů. Skupiny si pak mezi sebou osmisměrky prohodí a luští. 
  • Hádanky: Skupiny obdrží karty a na jednotlivé nástroje vymýšlí krátké hádanky. Družstva se pak snaží uhádnout hádanku protihráčů. 
  • Domečky: Karty s konkrétními charakteristikami (nástrojové skupiny), rozmístěte do prostoru. Každý má jednu (či více) hrací kartu a hledá její domeček podle příslušné charakteristiky.
  • Elektřina: Skupinu rozdělte na poloviny a děti si sednou do řady zády k sobě. V řadě se drží za ruce. Učitel prvním ukazuje karty s nástroji a pojmenovává je slovně. Odkryje např. tubu a říká “pozoun”. Ve chvíli, kdy nástroj pojmenuje správně, musí hráč stisknout sousedovu ruku. Stisk dojde až na konec řady a poslední se přihlásí, že k němu elektřina došla. Dojde ke stolu najít shodnou kartu. Sedne si pak na začátek řady.
  • Plácačka: Děti se rozdělí na dvě skupiny. Učitel rozloží karty s nástroji na stole a pozve k němu vždy dva protihráče, kteří obdrží plácačku na mouchy. Učitel vysloví název nástroje a kdo první plácne shodnou kartu, dostává pro svou skupinu bod. Hráči se po každém kole vymění. 
  • Přihořívá: Hry se účastní celý kolektiv. Jedno z dětí jde za dveře, učitel zatím schová kartu a zadá třídě píseň, kterou zpívá. Když se hráč ke kartě přibližuje, třída zpívá hlasitěji. Když se naopak vzdaluje, zpěv zeslabuje. Po nálezu karty žák určí hudební nástroj. 
  • Koncert: Na internetu děti vyhledají video s hrou na nástroj, který mají na kartě. Před ukázkou hudební nástroj ostatním představí (pojmenují, zařadí a popíší způsob hry). 
  • Sluchové bingo: Každý má před sebou tři karty s nástroji. Učitel pouští hudební ukázky. Uslyší-li žák hrát nástroj, který má na kartě před sebou, kartu otočí. Vítězí ten, kdo má otočené všechny karty.
Nevyplňujte toto pole:
M Avatar autora 25.12.2023 20:49
Ve svých hodinách hudební nauky často využívám tuto hru jako efektivní nástroj pro opakování a upevnění znalostí hudebních nástrojů. Žáci si hrou procvičují i pozornost a rychlou reakci.
Odpovědět
M Avatar autora 12.12.2023 19:07
Hra "Já mám, kdo má? Hudební nástroje" je pro mé žáky v hudební nauce na ZUŠ naprosto ideální. Pomáhá jim snadno zapamatovat si různé hudební nástroje a jejich charakteristiku. Karty jsou barevné a přehledné, což dětem usnadňuje učení. A také využívám letáček s nápady na další využití. Jsou tam fajn tipy.
Odpovědět
M Avatar autora 12.12.2023 19:07
Hra "Já mám, kdo má? Hudební nástroje" je pro mé žáky v hudební nauce na ZUŠ naprosto ideální. Pomáhá jim snadno zapamatovat si různé hudební nástroje a jejich charakteristiku. Karty jsou barevné a přehledné, což dětem usnadňuje učení. A také využívám letáček s nápady na další využití. Jsou tam fajn tipy.
Odpovědět
Zpět do obchodu