Neohodnoceno

Já mám, kdo má? Zlomky

Trénujete čtení a zápis zlomků.

Poznáváte jejich různou grafickou podobu.

Porovnáváte jejich hodnotu.

 

385 Kč
Kategorie: profi tisk
1 VŠE: Profi tisk
oblast: matematika
typ materiálu: hra
druh hry: já mám, kdo má

Komu je hra určena?

Hru využijí děti v předškolním vzdělávání a také v 1. a 2. ročníku. 

Produkt obsahuje:

  • 2×23 hracích karet
  • přehled
  • pravidla + nápady k dalšímu využití

Karty jsou rozděleny na dvě hry po 23 kartách. Jedna hra obsahuje obrázky s grafickým vyjádřením zlomku v kruhu. Druhá hra vyjadřuje hodnotu zlomku na ose. 

Hru využijete jak ve skupině dětí, tak ve dvojici. Ale i jednotlivec může dělat různé aktivity, které jsou obsahem přibaleného návodu. 

Příjemný pevný papír vám nedovolí pustit karty z ruky. A velkou výhodou je, že se nedají jen tak lehce poškrábat a zmuchlat. Vydrží tak nápor i mladších sourozenců. 

Co se děti naučí:

  • číst zlomky
  • zapsat zlomky
  • porovnat hodnoty zlomků

Uvnitř máte přehledný manuál s nápady na co nejpestřejší využití hry. Stejně tak přehled zlomků.

Karty jsou akorát velké, aby se dětem pohodlně držely a aby se z nich dalo i dobře číst. Kódované řazení jednotlivých karet poskytuje možnost vlastní kontroly.

Základní pravidla:

Všechny karty rozdejte mezi děti. Ty si je rozloží pohodlně před sebe. Nevadí, když je hráči navzájem vidí. Na každé kartě má hráč graficky znázorněný zlomek (Já mám) a ve spodní části je pak zapsán číslicí zlomek odlišný (Kdo má?).

Začíná ten, kdo dostal kartičku s úvodním textem „První karta“. Použije tuto větu a pak se zeptá: „Kdo má 2/3?“ jak je uvedeno ve spodní části karty. Na dotaz reaguje hráč, který má v horní části grafické znázornění zlomku 2/3, a položí otázku ze spodní části karty (v tomto případě: „Kdo má ovci 4/7?“). 

Karty na sebe navazují a vytvářejí řadu. 

 

Aktivity pro jednoho hráče:

  • ze všech karet vytvoří řetěz (použije graficky znázorněný zlomek x číselně zapsaný zlomek)
  • několik vylosovaných karet přiloží na číselnou osu
  • několik vylosovaných karet seřadí od nejmenši hodnoty po největší
  • z jedné karty číselně zapíše obrázek z horní části a graficky znázorní zlomek z dolní části karty do různých geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník) a porovná tyto zlomky mezi sebou
  • z jedné karty opíše oba zlomky a vytvoří z nich 2 příklady, které vypočítá – součet a rozdíl

 Aktivity pro skupinu:

  • Od největšího. Vytvoříme skupiny po pěti a více hráčích. Každý má svou kartu. Hráči se seřadí vedle sebe podle veli- kosti zlomku ve spodní části karty – od největšího po nejmenší.

  • Větší bere. Karty rozdělíme na hromádky podle počtu hrá- čů. Hráči otočí vrchní karty z hromádky. Kdo má nejvyšší hodnotu zlomku, bere všechny vyložené karty a uloží si je dospod své hromádky. Vyhrává hráč s nejvyšším počtem karet. Hrajeme se zlomky z dolní části karty.

  • Cvičíme. Každý hráč má svou kartu. Hráči chodí po třídě a náhodně vytvářejí dvojice. V dané dvojici vždy porovnají hodnoty na svých kartách (zlomky z dolní části karty). Kdo má vyšší hodnotu, vzpaží, kdo nižší, udělá dřep. Poté si karty vymění a pokračují v hledání někoho dalšího do dvojice.

  • Bingo. Na stůl rozložíme 15 karet obrázkem nahoru. Každý dostane prázdnou kartu pro hru bingo (3×3), do které si opíše 9 různých zlomků (obrázek z horní částy zapíše zlomkem) dle vlastního výběru z karet rozložených na stole. Hrajeme se zlomky z horní části karet. Karty se otočí obrázky dolů a přijde na řadu losování. Učitel obrázky nepojmenovává, ale ukazuje. Děti škrtají postupně příslušné zlomky na svých kartách. Vítězí ten, kdo má první vyplněný sloupec, řadu nebo úhlopříčku.

  • Pohyblivé řady. Dvě řady hráčů stojí proti sobě. Každý má svou kartu, jejíž zlomek zná (zlomek v dolní části karty). Hráči proti sobě si navzájem ukáží své karty a porovnají velikost se svým zlomkem. Kdo má vyšší hodnotu zlomku, vyskočí, kdo má nižší hodnotu, provede dřep. Poté se řady o jedno místo posunou a přebývající hráč přejde na začátek řady.

  • Slovní úlohy. Děti rozdělíme do skupin. Každá skupina dostane kartu a vymyslí slovní úlohu, jejímž výsledkem bude hodnota zlomku z karty. Skupiny si navzájem slovní úlohy přečtou a vyřeší.

  • Plácačka. Děti se rozdělí na dvě skupiny. Učitel rozloží karty se zlomky na desku stolu a pozve k němu vždy dva protihráče, kteří obdrží plácačku na mouchy. Hrajeme se zlomkem z horní části karty. Učitel vy- sloví hodnotu zlomku a ten, kdo první plácne shod- nou kartu, dostává pro svou skupinu bod. Hráči se po každém kole vymění.